ACNES

Fysiotherapie II

Fysiotherapie en ACNES II

Roel Schenk heeft al vele patiënten met ACNES behandeld (zie ons nieuwsbericht van maart 2020). Het wordt hem steeds duidelijker hoe het klachtenverloop gaat. De beknelde zenuw stuurt een prikkel naar de hersenen waarbij dat wordt vertaald naar een "pijnervaring". Als die pijn vaak op een dag wordt ervaren kan het zijn dat prikkels van andere organen ook worden ervaren als pijn, terwijl het bij de blaas misschien alleen een vertaling van "volle blaas" moet zijn. Dit leidt ertoe dat ACNES patienten soms de pijn niet meer op één plek ervaren maar op veel meer plekken op/in het lichaam.

In onderstaand filmpje legt hij dit uit.

SAMENVATTEND

Er zijn duidelijke aanwijzingen dat een conservatieve benadering middels fysiotherapie in combinatie met fasciatherapie kan helpen. We moeten ons echter niet alleen focussen op de pijn in de buik, maar ook op de prikkels die via het ruggenmerg worden doorgegeven naar de kleine hersenen (die zorgen voor ons bewegingsapparaat, het maken van gebaren en bewegingen) en vervolgens naar de grote hersenen waar de prikkels worden "vertaald" naar pijn, een aanraking of andere gevoelens. De behandeling van buikwandpijn vergt een nieuwe en uitgebreidere blik op de situatie. Het vraagt ons niet om te denken vanuit het bestrijden van symptomen, maar om te kijken vanuit het perspectief van het ontstaan, en voortbestaan, van de klachten, en door samen met de cliënt het hele proces in kaart te brengen om vervolgens op maat met succes te kunnen behandelen.

(nog van de vorige keer:

EEN TREFFENDE METAFOOR VOOR ACNES

Een onaangename maar treffende metafoor voor de bovenstaande hypothese: Stel je schiet jezelf door je kleding heen in je buik met een nietpistool. Waar lagen kleding en jouw lichaam ten opzichte van elkaar vrij konden bewegen, zitten deze nu op een kleine plek aan elkaar vastgeniet. Wanneer je normaal gesproken je romp zou bewegen verschuift je kleding, bijvoorbeeld je trui en t-shirt, ten opzichte van je huid. Op deze manier schuiven ook de verschillende lagen buikspieren en bindweefsel (Fascia) wanneer jij beweegt. Het nietje wat je zojuist door je kleding heen in je buik hebt geschoten vertegenwoordigd de verkleving rondom de doorgang van de huidzenuw. Elke beweging die je nu met je romp maakt, trekt via je kleding aan de plek waar het nietje zit. Je kan je voorstellen dat er op de plek waar het nietje zit behoorlijk wat trekkrachten zich bundelen in plaats van deze plek te passeren. Als er in die verkleving een zenuw bekneld zit, dan kan je begrijpen dat dit een pijnlijke bedoeling wordt.)

Recent Nieuws

Fysiotherapie vervolg