ACNES

Verhalen

Laura is leidinggevende en een van haar medewerkers kampt met ACNES

Wie bent u?

Laura

 

In welke branch werkt u?

In de retail

 

Hoelang beoefent u uw beroep uit?

8 jaar

 

Hoe ging het in het begin tussen u en uw werknemer, toen bleek dat die aan ACNES leed?

Ik was nog niet werkzaam bij mijn huidige filiaal. Voordat ik echt aan het werk zou gaan, ging ik langs bij het filiaal om de werknemers te ontmoeten en mij zelf voor te stellen.

Op het moment dat ik kort in contact kwam met de werknemer die ACNES bleek te hebben, kwam zij onzeker over. Ik kon uit mijn observatie opmaken dat zij niet lekker in haar vel zat en er niet gezond uitzag. Zij was wel erg vriendelijk maar ik bemerkte dat er iets niet klopte.

Als werkgever zie je dat ook aan je werknemer, daar moet je als werkgever wel wat mee doen.

 

Na een kort gesprek volgden er nog meer gesprekken. De werknemer legde mij uit over haar traject met ACNES en dat zij net haar uren aan het opbouwen was na langdurig ziek te zijn geweest. Ze had ook een tijd niet meer kunnen werken.

Ik kreeg een snelle uitleg over ACNES, ik begreep dat het buikwandpijn heet en los staat van de organen. Zij had toen een operatie voor haar ACNES gehad. Dat is wat wij kort hadden gesproken.

 

Hoe ging het gesprek toen verder?

Ik bemerkte dat het gevoelig lag bij haar. Zij keek mij niet veel aan en bij mij kwam er een duidelijke boodschap binnen hierdoor.

Ze voelde zich niet veilig en had geen vertrouwen in eerste instantie om haar verhaal bij mij te doen.Hierdoor hebben wij niet door gesproken over het fenomeen ACNES omdat het opdat moment belangrijker was om over haar gevoel te praten en hoe het nu met haar ging.

 

Wat was uw reactie?  Er zijn werkgevers die bijvoorbeeld sceptisch zijn, hoe stond u hierin?

Niet sceptisch. Ik kende de werknemer natuurlijk nog niet maar mij was direct duidelijk dat zij de waarheid sprak, dus ik had geen enkele reden om sceptisch te zijn over het geheel en al helemaal niet over ACNES. Omdat ik ACNES niet kende beïnvloedde dat niet mijn betrokkenheid en inlevingsvermogen.

 

Merkte u ook aan uw werknemer dat hij/zij wat terughoudend was wegens eerdere (negatieve) ervaringen?

De werknemer liet duidelijk merken in haar houding, dat zij totaal geen vertrouwen had in mij als leidinggevende. Heel voorzichtig gaf zij aan wat zij had, net alsof zij zich ervoor schaamde. Ik merkte dat er een drempel lag om openkaart te spelen.

In ons gesprek kwam snel naar voren dat zij eerder niet netjes was behandeld door een eerdere werkgever.

 

Heeft u zich verdiept in ACNES?

In eerste instantie had ik het niet opgezocht, simpelweg geen tijd voor gehad.

Ik was nieuw en de prioriteit lag ergens anders. Belangrijk was het vertrouwen te winnen van de werknemer en haar een gevoel te geven dat zij haar verhaal kan doen.

 

Een van de valkuilen van werkgevers is het niet geloven van hun werknemers en het zelf beter te weten, dat is niet goed.

 

Ik heb nog meer gesprekken gevoerd met de werknemer met wat zij precies had, en haar persoonlijke situatie besproken.Voordeel van de werknemer was dat zij gelijk aan gaf graag te willen werken, de spirit was er nog!

Als zij hier een andere houding in had gehad en niet zou zijn losgekomen tijdens het gesprek, openheid miste, dan had ik er eerder zelf achter aan gegaan en had ik mij ingelezen en bijvoorbeeld mij verdiept in verleden bij het bedrijf.

 

De houding van de werknemer en mij als werkgever was goed in balans, en dat is ook erg belangrijk.Als je openkaart speelt sta je open naar het verhaal en de zorgen daarbij, dit was in ons geval wederzijds.

 

Na een paar gesprekken ben ik op internet gaan kijken met mijn assistent en hebben wij het samen over de situatie gehad.

Ik las hoe heftig ACNES kan zijn en het drong toen extra door bij mij. Je ziet het wel bij je werknemer maar wanneer je, je omdraait of de werkdag erop zit dan zie je het niet meer.

 

 

Wat zou u andere werkgevers willen meegeven wanneer een werknemer ACNES heeft/krijgt?

De werkgevers moeten goed naar hun werknemers kijken. Kijk goed naar de houding en kap niet gelijk alles af, sta open voor nieuwe dingen, stel vragen, ga je interesseren en luister naar waar de werknemer mee te kampen heeft (in dit geval ACNES).

 

Of je nou aankomt met een gescheurde nagel of ACNES maakt niks uit, ik vind namelijk dat als jij de functie hebt als store manager dat je verplicht bent met alles waar je werknemers mee komen serieus neemt. Als goede leidinggevende moet je daar tijd voor nemen, zonder je team ben je niks.

 

Behandel de ander zoals je zelf ook behandeld wilt worden, als ik ACNES zou hebben zou ik ook samen willen kijken met mijn werkgever zodat ik mijn functie kan blijven beoefenen.

 

 

Heeft u tips voor patiënten wanneer zij het moeilijk vinden om hierover in gesprek te gaan met hun werkgever? 

Duidelijk communiceren. Ga het gesprek aan met je werkgever. Geef aan dat je het moeilijk en eng vindt om er over te praten, dan communiceer je goed en schep je duidelijkheid.

 

Benoem je gevoel, mocht het niet lukken met je direct leidinggevende ga dan een stapje hoger of bespreek het iemand van personeelszaken.Niet twijfelen maar gelijk deze stappen ondernemen.

De werkgevers moeten ook op hun vingers getikt worden wanneer er niet juist gehandeld wordt.

 

Bij een vervelende reactie door jouw werkgever zou je kunnen aangeven dat jij je bewust bent dat het lastig is. Wees eerlijk en spreek je gevoel uit ‘’U bent mijn leidinggevende, ik had een andere reactie verwacht”.Dan spreek je hen direct op hun functie aan, maar niet persoonlijk.

 

Mocht je het echt spannend vinden om het gesprek in te gaan, schrijf van tevoren op wat je wilt bespreken en oefen voor de spiegel. Geef alles duidelijk aan en dat je begrepen wilt worden. Laat de werkgever kijken op www.stichtingacnes.nl zodat ze zich kunnen inlezen over ACNES, laat de huisarts een briefje schrijven en ga de leidinggevende van je werkgever contacteren als het niet wilt lukken.

Fijn voor werknemers is, dat ze het team waarmee ze werken ook op de hoogte stellen van de situatie. Misschien snapt je leidinggevende het niet maar het team (je collega’s) wel, waardoor je toch in een prettige werkomgeving bent.

 

Wat vindt u als werkgever wat er moet veranderen ter verbetering voor de toekomstige en huidige ACNES patiënten?

Er moet meer geld komen en onderzoek gedaan worden naar ACNES. Heb mij opnieuw ingelezen voor dit interview, je kunt niet snel ACNES vinden op het internet het is echt een vergeten en onbekende aandoening. 

Het mooiste zou zijn als het heel bekend wordt, overal, zodat de zorgverleners er meteen aan denken bij de diagnostiek in geval van erge buikpijn.

Werkgevers moeten zich inlezen wanneer een werknemer met ACNES te maken krijgt. Ze moeten er achteraan, is ook hun plicht.

 

Wat vindt u van het initiatief dat er een stichting voor ACNES is opgericht?

Te laat, veelte laat. Trots op jullie dat jullie je hiermee bezighouden, je kan er zoveel mensen mee helpen. Huidige en toekomstige ACNES patiënten.

Heel fijn en zo bieden jullie ook een luisterend oor, heel goed ook voor de mensen die het niet begrijpen.Mensen kunnen zich inlezen, en de informatie komt ook van pas voor werkgevers. Ik denk dat het heel belangrijk is zodat de ACNES patiënten zich hierin niet alleen voelen.

 

Wat hoopt u dat de stichting zal gaan betekenen voor ACNES patiënten?

Ik hoop dat er voor de ACNES patiënten meer begrip en saamhorigheid word gecreëerd.

Dat zij beseffen dat het anderen is gelukt om van de pijn af te komen of met de pijn om kunnen gaan, en dat het bespreekbaar is met je werkgever. Door de stichting beseffen patiënten dat ze er niet alleen voor staan.

Dat de stichting tools voor de werkgevers/nemers geeft om te leren hoe je er mee om gaat, waar zitten de valkuilen wanneer ACNES patiënten het werk weer kunnen oppakken.

Werkgevers moeten goed opletten, ongeacht wat je werknemer zegt, of hij/zij er al aan toe is om te werken en niet te snel weer beginnen.

 


Andere verhalen

Verhaal van Jessica
17 maart 2021


Verhaal van Stephanie
13 mei 2020


Verhaal van Wieneke
22 april 2020


Verhaal van Beau
20 april 2020


Verhaal van Debbie
07 maart 2020


Verhaal van Jeannette
07 maart 2020


Verhaal van Daphne
26 januari 2020


Verhaal van Annemiek
22 juli 2018


Verhaal van Inge
22 maart 2018


Verhaal van Loes
22 maart 2018


Verhaal van Joyce
22 maart 2018


Verhaal van Lois
20 oktober 2017